2013. szeptember 28., szombat

Sopszka-saláta

Ez a kedvenc salátám az egész Balkánon!

Bár bolgár eredetűnek tekintik, én a legjobb Sopszka-salátákat Macedóniában ettem. Igaz, Bulgáriában még nem jártam. :)

Honnan kapta a nevét ez a saláta?
A sop egy népcsoport megnevezése a bolgár-szerb-macedón hármas határ (Sopluk) környékén. Sajátos nyelvük jobban hasonlít a bolgárra, mint a szerbre vagy a macedónra, és magukat is tipikusan bolgárnak tartják, de mind a nyelvük, mind a kultúrájuk igazi balkáni keverék.
A hagyomány szerint a Sopszka-saláta a Sop-vidék konyhájának jellemző ételeként terjedt el Bulgáriában és a többi balkáni országban. A masztika illetve rakija alkoholos italokhoz vagy előételként fogyasztják.

A Sopszka-saláta elkészítése nem nagy ördöngösség, a lényeg a megfelelő, jóízű alapanyagokban rejlik. A recept az "ahány ház, annyi szokás" elve alapján némileg eltérő lehet. Ami biztos, az az, hogy a legfontosabb alapanyagok a paradicsom és a kígyóuborka, valamint a reszelt sajt a saláta tetején. Ezen kívül egyes vidékeken paprikát is tesznek bele, hagymát is kockázhatnak (pl. Macedóniában mindig megkérdezik, hogy kérünk-e bele, máshol ez nem jellemző, beleteszik és kész), összevágott petrezselyemzöldet is szórhatnak rá (ezt csak olvastam, még sehol nem találkoztam vele), viszont szinte mindig olívabogyóval díszítik. Az interneten található receptek szerint enyhén sózzák a zöldségeket és kevés borecettel és olajjal locsolják, de én ezt sem tapasztaltam, pedig a Sopszka-saláta az egyik olyan étel a Balkánon, amit mindenhol szoktam enni. A sajt a tetején általában fehér, puha juhsajt, az ún. "szirene", mely Magyarországon is beszerezhető a nagyobb hipermarketek sajtpultjaiban.

Most először próbáltam ki otthon, én só, ecet és olaj nélkül készítettem, legközelebb majd kipróbálom ezekkel együtt is.

Hozzávalók:
  • 1 nagyobb kígyóuborka 
  • 8 közepes paradicsom
  • 1 kisebb hagyma fele
  • 5 dkg szirene sajt
Elkészítés:
  1. A kígyóuborkát hosszában négybe vágjuk, majd kb 1 cm-es darabokra szeleteljük. (Aki nem szereti az uborka héját, az előre hámozza meg, én is így szoktam.)
  2. A paradicsomokat 8-ba vágjuk.
  3. A hagymát apróra kockázzuk.
  4. A salátástál/tányér aljára tesszük az uborkát, rá a paradicsomot és a hagymát, majd erre reszeljük a sajtot.
  5. Végül tetszés szerint díszíthetjük.
  6. Ha van rá idő, akkor hűtsük be.






Nagyon jó kis cikk, részben forrásként is használtam a fenti leíráshoz:






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése