2013. szeptember 19., csütörtök

Vinettás zakuszka

Gyerekkori emlékeimből sokféle íz dereng, ha a zakuszkára gondolok. Erdélyben ősszel szinte minden család főz zakuszkát, ahol foglalkoznak befőzéssel. Mi nemcsak a megszokott és talán leginkább elterjedt padlizsános (vinettás) változatot készítettük, hanem babos verziót is, sőt sárgarépásat is. Ennek megfelelően nagyon sokféle receptet találtam a családi receptgyűjteményben is, meg ismerősöktől is kaptam, szóval van miből válogatni.


Hozzávalók:
  • 1.2 kg padlizsán (vinetta)
  • 1.8 kg piros pritaminpaprika (gogos)
  • 60 dkg hagyma
  • 5 dl paradicsomlé
  • 4 dl olaj
  • 4 kisebb babérlevél
  • 5 csapott kiskanál jódmentes só
  • 2 mokkáskanál őrölt bors
Elkészítés:
  1. A vinettákat előre megsütöttem, hagytam kihűlni és meghámoztam.
  2. A hagymát és paprikát megtisztítottam, darabokra vágtam.
  3. Külön-külön leturmixoltam a hagymát, paprikát, vinettát.
  4. Az olaj egyharmadában megdinszteltem a hagymát, lassú tűzön, kb. 30 perc alatt.
  5. Hozzáadtam a paprikát és az olaj második harmadát, rotyogtattam további 1 órát, ekkor már kezdett sűrűsödni.
  6. Közben fűszereztem.
  7. Következett a vinetta, ezzel együtt is főztem 15 percet, ettől lett igazán sűrű szerintem.
  8. Hozzáadtam a maradék olajat.
  9. Végül az utolsó hozzávaló, a paradicsomlé is belekerült a lábasba, ezzel is főztem további 15 percig, és közben megkóstoltam, még egyszer fűszereztem. Ha nem elég sűrű, még lehet tovább főzni, én már elég sűrűnek találtam.
  10. Üvegekbe raktam és "95 fok 30 perces programmal" a befőzőautomatában kidunsztoltam. 



Tapasztalatok:
- ebből a mennyiségből nekem 4.1 liter zakuszka lett (10*315 ml + 370 ml + 580 ml)
- nem kell folyamatosan kevergetni, de azért sokszor meg kell kavarni, még akkor is, ha lassú (közepes) tűzön főzzük.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése